I dette postkortet har regjeringen bestemt at det skal bygges en fire-felt motorvei, det vil si en ny E39. Motorveien skal gå på en minst 25 meter bred bro rett over Odlandstø. Kulturlandskapet her og i Ørsdalsvatnet er i dag minimalt berørt av tekniske inngrep, men vil bli fullstendig rasert av en massiv motorvei, med skjæringer, tunneler og fyllinger. Og altså en diger bro.
-Vi er meldt sagt rystet over det vi har sett og hørt på vår turne langs E39 fra Bergen til Kristiansand. Naturinngrepene er formidable og helt uakseptable, fastslår Truls Gulowsen som er nyvalgt leder i Naturvernforbundet sammen med fylkessekretæren i Hordaland, Synnøve Kvamme som er nyvalgt nestleder i forbundet.
De to var også innom Ålgårdbanen på Figgjo, der Trond Egil Aasen Bøe fra Ålgårdbanens Venner kunne fortelle at om lag to tredjedeler av biltrafikken mellom Ålgård og Sandnes er lokal og at vesentlige deler av denne trafikken kunne vært flyttet over på Ålgårdbanen. Men det politiske flertallet vil heller bruke over tre milliarder kroner på å bygge en fire-felt motorvei som vil genere mye biltrafikk inn til Sandnes og Stavanger der det heter at all trafikkvekst skal skje med kollektiv, sykkel og gange.
Traséen til Ålgårdbanen er intakt og må gjenåpnes så snart som mulig, mente Hallgeir Langeland (f.v.), Truls Gulowsen og Trond Egil Aa. Bøe.