Slik velger vi å tolke beslutningen fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) som ble publisert i går. KMD krever at Karmøy kommune og vegeier Rogaland fylkeskommune må gjøre nye konsekvensutredninger fordi kunnskapsgrunnlaget er for svakt. Først når dette er gjort vil KMD ta endelig stilling til statsforvalterens innsigelse mot omkjøringsvegen.
Kommunen og fylkeskommunen må altså bruke nye millioner på utredninger av et prosjekt der utfallet fortsatt er helt åpent. KMD kan komme til å kreve en svært dyr tunnel- eller kulvertløsning som det ikke fins penger til Haugalandspakken eller i fylkeskommunens stramme samferdselsbudsjett.
Vi tror omkjøringsvegen i realiteten er parkert og at vi kan heise det grønne seiersflagget!
Her følger et sentralt utdrag fra brevet til statsråd Nikolai Astrup:
“Kommunal- og moderniseringsdepartementet mener at de vurderinger som er gjort av mulige tunnel-/kulvertløsninger som alternativ til en ren dagløsning gjennom Breiabakka, ikke er tilstrekkelige. Departementet viser i den forbindelse til miljømyndighetenes påpekning av de svært store negative virkningene av en dagløsning, samt usikkerheten knyttet til konsekvenser for hydrologisk forhold av de ulike løsningene, og hvordan dette kan påvirke både naturtyper og Heiavatnet naturreservat. Det vises også til Miljødirektoratets vurdering av manglende oppdatert kartlegging av arter, først og fremst fugl”, samt
“…Trafikkanalysene må også oppdateres, da de utgjør et vesentlig kunnskapsgrunnlag for sammenlikningene.”
Hele brevet kan du lese her Innsigelse til reguleringsplan for fv.47 Åkra sør – Veakrossen_15apr2021