Gjesdal Senterparti foreslår at E39 bygges som fire-felt fra Hove til Bogafjell og at eksisterende E 39 blir utvidet med ett ekstra felt til Osli. Derfra og forbi Ålgård bygges det tunnel i ett løp som kan håndterer gjennomgangstrafikken på E39. Dagens E39 ved Figgjo og Ålgård skal håndtere lokaltrafikken. I følge det lokale Senterpartiet vil denne løsningen spare jordbruksjord og miljøbelastningen ved Figgjo.
Samtidig foreslår Westgass at Ålgårdbanen gjenåpnes med bruk av grønn hydrogen som drivstoff. Selskapet som holder til på jernbaneterminalen på Vagle i Sandnes skal bygge et hydrogengassanlegg for tunge kjøretøyer og vil ha kapasitet til å forsyne tog med hydrogen. Hydrogentog vil i følge Westgass bli billigere enn el-tog fordi man slipper å bygge kontaktledninger langs traseen.
Bildet: Dresiner byttes ut med hydrogentog på en gjenåpnet Ålgårdbane? Truls Gulowsen (t.h) tester ut dresinen på Figgjo, instruert av Trond Egil Aasen Bøe i Ålgårdbanens Venner. Foto: Espen Mills